2015-03-13

Gombák, mohák, apróságok

Előző héten szombaton, a lányokkal vágtam neki a fotózásnak. Érdre mentünk a Fundoklia völgybe, ahol egy sajátos mikroklíma uralkodik a völgyben, s ezért egy egészen más világot mutat nekünk, mint a közvetlen környezete. A környező táj egy kopár fennsík, ahol különleges növényfajok, és nagyon változatos rovarvilág fogadnak. Itt él a ritka Pannon gyík is. Igen régi, több tízezer éves leletek kerültek elő innen, s a talajeróziónak köszönhetően bepillantást nyerhetünk a kőzetrétegek sokaságába. Ez az autópálya mellett meghúzódó jelentéktelennek látszó alig észrevehető terület, ezernyi meglepetést nyújt, a türelmes, és körültekintő szemlélőnek. A bejáratnál még csak egy fennsíkot látunk, s a száraz Árvalányhajak lengését, de érdemes elmerülni a fűben, a bokrok, cseréjék ágain, s lent a völgyben, a moha a csigák, és különleges rovarok, gombák és virágok rejtekhelyén ...


 A Piros tölcséres gombáért, igen sokszor hasra feküdtem

 A Dévai utcai bejáratnál az égvilágon semmi sem látszik a csodából

 Ahogy balra indulva közeledünk a bejárathoz, már sorjáznak az érdekességek

 Leereszkedve a lépcsőn a Gyurgyalagtelep felé, közedik a tanösvény bejárata

 És megjelenik az első "gyöngyszem"

 Ez egy mindössze párcentis taplógomba csemete

Elindult a nagy hasalás

 Majd belebotlottam ebbe a természetes kompozícióba a mohaágyon

 És csak fotóztam a kis tölcséreket, melyekben apró kezek

 gondosan elkenték a tulipán-piros festéket

És újfent egy taplógomba. Színeit, rétegeit nem győztem csodálni

 Sokig gyalogoltunk a völgyben, míg nem újra a gombába botlottunk

 Láttunk már kibújt virágokat, de színes szirmot nem bontott még semelyik

 Éppen a völgy napsütötte oldalfalán feküdtem, mikor ezt a rügyet láttam.
Én soha de soha nem találtam még ilyen kényelmes földi fekhelyet. Alig akartam felkelni.
Mikor a keresőbe néztem, megfogott ez a szép homogén háttér

 Próbáltam a végtelen mohaágyat, kis mélységélességgel fotózni

A még tavaly őszről maradt kopárság adja a hátteret ...

 A földön hevert a szemem előtt, ez a mindössze 10 cm-re lévő elhagyott csigaház

A növényekhez-virágokhoz én nem értek, nem tudom mi ez, de szép



Lent a völgyben sok ronda dolog is elém került, a magasan iskolázott, és jól nevelt, környezettudatos arra járók jóvoltából. Készítettem pár képet arról, hogy az ember mire képes a "Helyi érdekeltségű fokozottan védett terület" kellős közepén. Álljon itt a szégyen, és az elfogathatatlan kategórák mementójaként egy pár kép arról, amit azóta sem tudtam feldolgozni.


 Ez a villás dugaszoló aljzat, legalább 50 éves, Nem bomlik le

Egy kisgyermek játékai ... Így volt, hozzá nem nyúltam.

Lent, a völgy mélyén, a gomba és a moha között félúton

 Ezt csak azért, hogy ne a negatívummal záródjon ez a bejegyzés

 Őt pedig azért, mert jelzi nekünk: Megújult a világ idén is !



Nem indult még el a virágzásos őrület. Érdemes március végén, április elején kilátogatni, mert minden virágzik majd, süt a nap, lehet gyíkokat látni, ha az ember óvatos, és kellően körültekintő. Ezernyi rovar, millió virágzó fa és bokor vár ránk. Még később, májusban a baloldali völgyvégnél pedig 20x30 méteresen területen, három méter magas Orgona bokor fal vár minket.